loading...
دانستنی ها
sahar بازدید : 22 نظرات (0)

همه چیز درباره واقعیت درمانی 

واقعیت درمانی روشی درمانی برای مشاوران است که در سال ۱۹۶۵ بر اساس تئوری انتخاب بیان شده است؛ این سبک پس از معرفی و آزمایش های اولیه مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفت و به رسمیت شناخته شد و تا کنون مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه جهت بررسی کامل این تکنیک و تاثیرات آن، مزایا و نقدها همراه ما باشید.

تاریخچه واقعیت درمانی

گلاسر بنیان گذار نظریه انتخاب، در عصر بحران اجتماعی و از خود بیگانگی آمریکا فهمید که تمامی مشکلات مردم ناشی از کمرنگ شدن پیوند عاطفی بین آنهاست و معتقد بود تصمیم به ایجاد تغییر در خود به جای دیگران و عوامل بیرونی می تواند بهترین راه برای رسیدن به موفقیت باشد.

 

هدف این درمان کمک به مردم برای بازسازی ارتباطات ضعیف شده می باشد. او که فضای موجود در روانکاوی ناکارآمد می دانست به جای نگاه به گذشته و سرزنش دیگران (بر خلاف کاری قبول شده) ترجیح داد به افراد آموزش دهد مسئول رفتار خویش باشند. گلاسر احساس می کرد باید با مردم به درمان و کشف رفتارهای خود متعهد شوند و تغییراتی در تفکر و احساساتشان به وجود آورد اما صحبت درباره احساسات هدف اصلی این برنامه نبود!

 

او قصد داشت مراجعین تغییراتی در زندگی ایجاد کنند که کاملا در زندگی مفید باشند و در این راه هیچ بهانه ای را نمی پذیرفت اما هیچ تلاشی برای بدست گرفتن کنترل زندگی افراد نداشت بلکه بیشترین تلاش او در جهت ایستادن مراجعین روی پای خود بود

این کارها تاثیر بسیاری روی مردم در بخش ها و شغل های متفاوتی از جمله معلم ها، مشاورهای مدرسه، مدیرها، اصلاح گران، مشاوران اعتیاد و بسیاری از افراد دیگر واقعیت درمانی را جذاب و مناسب با کار خود در میان جمعیتی آسیب دیده دانستند.

مبانی و اصول این روش درمانی در سال ۱۹۶۵ در کتاب واقعیت درمانی به صورت کامل و منظم منتشر شد تا با توجه به مفهوم واقعیت،‌ مسئولیت و امور درست و نادرست در زندگی به رفع مشکلات کمک کند.

گلاسر معتقد است بخشی از نظریه اش در روش های قدیمی نیز وجود دارد اما با این حال یک راه کار جدید است اما برخی منتقدان نظریه او را چیزی جز مراجعه به عقل سلیم نمی دانند! در واقعیت درمانی توجه چندانی به بیماری ها روانی نمی شود بلکه گلسر می گوید افراد نه از یک بیماری روانی، که از شرایط انسانی و اجتماعی و جهانی رنج می برد. 

 

همچنین این روش توجهی به گذشته ندارد و به جای تمرکز روی ذهن ناخودآگاه، بر روی زمان حال مراجعه کننده توجه کرده و تلاش می کند با قراردادن افراد در مسیر حل مسئله آینده ای بهتر برایشان رقم بزند. معمولا این سبک برای اینکه افراد متوجه شوند واقعا چه چیزی از زندگی می خواهند و در حال حاضر چگونه می توانند برای رسیدن به آن گام بردارند مفید است.

 

واقعیت درمانی چیست؟

واقعیت درمانی شامل دو هسته اصلی مسئولیت و انتخاب می باشد و همانطور که متوجه شدید بر زمان حال توجه دارد و بر روی خودآگاهی تمرکز می کند.

بیماری در این روش واکنشی برای فرار از مسئولیت ها در نظر گرفته می شود و برای بالا وسیع تر کردن دید جهت تغییر به کار گرفته می شود. اهدافی که در نتیجه واقعیت درمانی بدست می آیند عبارتند از: ۱. تبدیل سبک زندگی زجرآور به لذت بخش و ۲. جایگزینی انتخاب های مفید به جای انتخاب های ناموثر

همچنین همانطور که متوجه شدید تئوری انتخاب نیز در واقعیت درمانی اهمیت ویژه ای دارد؛ این تئوری فلسفه کنترل بیرونی را به چالش کشیده و به مسئولیت اهمیت می دهد. گلاسر این تئوری و واقعیت درمانی را در واقع کنترل درونی نامد و نقطه مقابل آن یعنی «روانشناسی» در رابطه با کنترل بیرونی است که در آن منشا تمام رفتارها و طرز فکر ما محرک های بیرونی است، ما و دیگران قادریم باورهایی را برای یکدیگر تعیین کنیم یا مجبوریم از قواعد و قوانین دیگری پیروی کنیم.

اگر کمی دقت کنید ممکن است بسیاری از ما در تلاش برای کنترل بیرونی باشیم یا در معرض آن قرار بگیریم اما در این تئوری باید به اصول زیر پایبند باشید:

۱. تنها کسی که می توانیم کنترل کنیم یا تغییر دهیم خودمان هستیم

۲. تنها تاثیری که می توانیم روی دیگران بگذاریم مطلع کردن آنهاست

۳. همه اختلال های ریشه دار و پایدار روان شناختی به مشکلات ارتباطی وابسته هستند.

۴. همواره بخشی از زندگی مارا روابط تشکیل می دهد و وجود یک رابطه مشکل دار تاثیرات زیادی دارد.

۵. اگرچه گذشته تاثیر زیادی بر روی وضعیت حال دارد اما تعیین کننده احساسات زمان حال نبوده و ما می توانیم همیشه نیازهای بنیادین خود را به طور مناسبی بدست آورده و برای ارضای آنها در آینده برنامه ریزی کنیم.

۶. هر انسانی تصوری از یک جهان کیفی خاص دارد که با درک آن از محیط و انتظاراتش شکل گرفته و به عنوان جهان مطلوب شناخته می شود

۷. تمام آنچه که ما انجام می دهیم یک رفتار یا واکنش است

۸. همه رفتارهای ما از چهار بخش مختلف یعنی فکر، احساس، فیزیولوژی (کارکرد بدن یا احساسات جسمی) و عمل تشکیل شده اند

۹. از آنجایی ما بر روی دو مولفه فکر و عمل به صورت مستقیم و دیگر مولفه ها به طور غیر مستقیم کنترل داریم پس می توانیم رفتار خود را کنترل کنیم

۱۰. همه رفتارهای انسانی به وسیله فعل و اسم های خاصی نام گذاری شده اند و قابل شناسایی هستند. برای مثال افسردگی اسم و افسردگی گرفتن فعل یا ترس اسم و ترسیدن فعل می باشد.

 

نیازهای اصلی در واقعیت درمانی

در این تئوری مشکلات روانی به دلیل عدم ارضای نیازها به وجود می آیند؛ گلاسر معتقد بود اگر رفتارهای ما به جای کنترل توسط نیازهای درونی با عوامل محیطی یا بیرونی هدایت شود باعث تجربه مشکلات و نارضایتی های روانی بسیاری می شویم اما در صورت تامین تمامی این نیازها زندگی می تواند لذت بخش تر باشد:

 

۱. نیاز به عشق و تعلق خاطر

۲. نیاز به بقا یا نیازهای اولیه مانند خوراک و سرپناه

۳. نیاز به استقلال و آزادی

۴. نیاز به قدرت و میل به پیشرفت

۵. نیاز به تفریح و یادگیری

 

این نیازها اهمیت یا ترتیب خاصی نسبت به یکدیگر ندارند اما «عشق و تعلق خاطر» به عنوان هسته مرکزی همه نیازها شناخته می شود به همین ترتیب روابط ناسالم باعث پریشانی های ذهنی و مشکلات روانی می شود.

 

بررسی تاثیر روش واقعیت درمانی

گلاسر بیان می کند اصل در واقعیت درمانی ایجاد پیوند، رد کردن مسئولیت گریزی ها و بازآموزی است بدین ترتیب نمی توان از یک فرمول خاص برای تمامی بیماران استفاده کرد و چگونگی انجام واقعیت درمانی بستگی به میزان فرار از مسئولیت و شخصیت فرد دارد. 

 

یکی از اولین تجربه های گلاسر  در زمانی بود که برای درمان پسری یازده ساله به نام آرن از روش های سنتی نا امید شده بود و به دنبال روشی تازه بود. این کودک باهوش از مادری بی عاطفه که طلاق گرفته بود و در بخش آزمایشگاه موشکی مشغول به کار بود و به تازگی نامزد کرده بود رنج می برد. درمانگران از روشی استفاده می کردند که در آن پس کتک زدن عروسک و تخلیه عصانیت از آرن می پرسیدند دوست دارد مادرش را کتک بزند و در کمال تعجب با جواب مثبت روبرو می شدند.

 

اتفاقات این چنینی (خشونت زیاد و عدم تاثیر روش های سنتی) بود که باعث شد گلاسر به فکر آموزش روشی درست باشد. آرن  استفاده زیادی از خشونت می کرد و در تلاش بود دیگران را کنترل کند  اما یک درگیری کوچک میان گلاسر و آرن باعث شده بود آرن بفهمد اگر قصد دارد درمان شود باید خودش هم تغییر را قبول کند. پس از چندماه آرن که توسط گلاسر تحت مراقبت بود نمرات عالی در مدرسه کسب می کرد، برخورد مناسبی با دیگران داشت و از زندگی اش راضی تر می شد.

اصطلاحات مورد استفاده در واقعیت درمانی

در زیر اصطلاح ها و عبارت های مورد استفاده در واقعیت درمانی را معرفی میکنیم که بسیاری از آنها نیازی به توضیح اضافه ندارند.

 

• درگیری

به نظر گلاسر، درگیری همان همدلی است با این تفاوت که شامل ارتباط توام با همدلی است نه تنها حضور در کنار مراجع

 

• هویت

شخصیت یا هویت در این روش به دوسته هویت موفق (افراد با اعتماد به نفس که نیازهای خود را تامین کرده اند) و هویت بازنده (افرادی که روابطی نا سالم و رفتاری بی مسئولانه دارند) تقسیم می شود و افراد جذب اشخاص مشابه خود شده و هویت یکدیگر را تقویت می کنند

 

• حضور در لحظه

یکی از مهم ترین مفهوم هایی که در واقعیت درمانی مورد توجه قرار می گیرد توجه به لحظه حال می باشد چرا که رفتارها ما توسط رویدادهای گذشته کنترل نمی شوند بلکه وضعیت فعلی است که دیدگاه ما را مشخص می کند. به همین دلیل افراد باید مسئولیت بیشتری را قبول کنند و آینده ای روشن تر بسازند.

 

• سایر عبارت ها

خود ارزشمندی، تعهد، درست و نادرست، دوست داشتن یا احساس عشق، قضاوت ارزشی و واقعیت دیگر عبارت هایی هستند که در این روش مورد استفاده قرار می گیرند.

 

sahar بازدید : 70 نظرات (0)

هدیه دادن و هدیه گرفتن یکی از راه های انتقال حس خوب به یکدیگر است و سابقه بسیار طولانی دارد.در اصل سالیان سال است که مردم به مناسب های کوچک و بزرگ و جشن ها و اعیاد به یکدیگر هدیه میدهند و این حس خوب را هم به خود و هم به دیگران تقدیم میکنند.

بر اساس تحقیقات انجام شده هدیه دادن،بخش مهمی از روابط و تعاملات جوامع انسانی را در بر می گیرد و تعریف مشخصی از این روابط ایجاد می کند.هدیه پیوند بین اعضای خانواده،دوستان ، همکاران و حتی شرکای تجاری را محکم میکند.وقتی به یکدیگر هدیه میدهیم،در واقعا ارزش و اهمین یکدیگر را به صورت پررنگتر به یکدیگر نشان میدهیم و همچنین باعث ایجاد محبت و توجه بیشتر میشود.گرچه مفهوم هدیه در فرهنگ های مختلف گاهی متفاوت است، اما در اصل نشان دهنده توجهی است که افراد به یکدیگر ابراز می کنند.

با هدیه دادن میتوانید علاقه خود را نشان دهید.افرادی که به مقوله هدیه توجهی ندارند، معمولا این علائم و اشارات اجتماعی را بسادگی از دست می دهند.

از نظر  روان شناسان هدیه دادن و گرفتن می تواند برای اکثریت افراد بسیار مهم باشد و موجب سلامت روح و در نهایت جسم دو طرف شود. در حقیقت این عمل افراد را در شرایط برد ـ برد قرار می دهد و احساسات خوب و بسیار خوشایندی در هر دو طرف ایجاد می کند و موجب صمیمیت و در نتیجه احساس امنیت بیشتر می شود. در حقیقت هدیه دادن و گرفتن باعث ترشح هورمون «سروتونین» می شود که در مغز افراد تنظیم کننده حالات روحی شان است.

از طرفی تحقیقات نشان داده است که هدیه دادن به مراتب بیش از هدیه گرفتن شادی می آورد و وقتی این عمل به عادتی در زندگی تبدیل شود، مسلما می تواند جلوی افسردگی را بگیرد. زیرا فرد هدیه دهنده از این که توانسته دیگری را شاد کند، احساس باارزش بودن می کند. در واقع هدیه دادن را می توان در زمره کارهای نوعدوستانه قرار داد. بویژه زمانی که این کار بدون چشمداشت و توقع تلافی انجام شود، بسیار فرحبخش است.

sahar بازدید : 23 نظرات (0)

حتما شما هم مثل من چندتایی از این آدم‌ها را می‌شناسید که نظر همه را به خودشان جلب می‌کنند! آدم‌هایی که نمی‌‌توان کاریزمایشان را سنجید، اما همه با آنها احساس راحتی می‌کنند و جذب‌شان می‌شوند.

آنها چطور این کار را می‌کنند؟ با موهبتی خدادادی متولد شده‌اند یا با مطالعه و تمرین فهمیده‌اند که چه چیزهایی روی دیگران بیشتر اثر دارد و آنها را در زندگی‌شان به کار می‌برند؟ احتمالا دومی درست است. به نظرم مهم‌ترین خصلت این آدم‌ها نوع برقراری ارتباط کلامی آنهاست. برای همین، ۱۷ عادت گفتاری این افراد دوست داشتنی را برای‌تان فهرست کرده‌ام:

۱. هرجا که می‌توانند مودب باشند، هستند

استفاده از کلماتی مثل «لطفا» و «متشکرم» ممکن است همه جا ضرورتی نداشته باشد اما اگر می‌خواهید کاریزماتیک باشید استفاده از آنها بسیار به نفع‌تان خواهد بود.

۲. قدردان محبت‌های کوچک هستند

وقتی کسی به خاطر چیزی از شما تشکر می‌کند گفتن دوکلمه‌ی «خواهش می‌کنم» خیلی بیشتر از «حرفشم نزن» (یا مثلا «باشه») اثر دارد. آدم‌های دوست‌داشتنی از شنیدن تشکر خوشحال می‌شوند و با کلام به آن پاسخ می‌دهند.

۳. تعریف‌شان واقعی است

در اینجا «واقعی» کلمه‌ی کلیدی است. افراد کاریزماتیک تعریف‌های واقعی به زبان می‌آورند. نه بیهوده تعریف می‌کنند نه چاپلوس‌اند. اگر کسی شایسته‌ی تعریف باشد از گفتن‌اش دریغ نمی‌کنند.

۴. از ته دل همدردی می‌کنند

آنها از عباراتی مانند «حتما خیلی احساس غرور کردی» یا «می‌تونم تصور کنم چقدر عصبانی شدی» استفاده می‌کنند بنابراین هم با احساسات افراد دیگر همراهی می‌کنند و هم به آنها بها می‌دهند (بد نیست این راز را بدانید که آدمها دوست دارند دیگران درک‌شان کنند!)

۵. اطلاعات مفید را با دیگران به اشتراک می‌گذارند

لئوناردو دی کاپریو - به اشتراک گذاشتن اطلاعات

بعضی‌ها اطلاعات را فقط برای خودشان می‌خواهند چون فکر می‌کنند که این کار باعث قدرت آنها می‌شود. چنین آدمی نباشید. البته توجه کنید که: آدم‌های واقعا دوست‌داشتنی متوجه هستند که «اطلاعات» با «شایعات» تفاوت دارد.

۶. به دیگران پیشنهاد کمک می‌دهند

خیلی از ما دلمان می‌خواهد به جامعه کمک کنیم اما نمی‌دانیم از کجا باید شروع کرد. کاریزماتیک‌ترین آدم‌ها خیلی ساده در جستجوی فرصتی برای کمک، فقط به اطراف‌شان نگاه می‌کنند- در خانواده، در جامعه و در هر لحظه از زندگی روزمره (این کار می‌تواند در حد باز نگه داشتن در برای کسی باشد که پشت سر شما دارد وارد می‌شود).

۷. با اعتماد به نفس به‌جا صحبت می‌کنند

اعتماد‌به‌نفس در افراد دوست داشتنی

لاف نمی‌زنند اما در مواجهه با موقعیت‌های چالش‌برانگیز- به خصوص چیزهایی که روی زندگی دیگران اثر دارند- با آرامش، کنجکاوی و اعتماد به نفس به مسئله نزدیک می‌شوند. معمولا می‌شود جملاتی مانند این را از زبان‌شان شنید: «خب، ببینیم چطور باید این مشکلو حل کرد»

۸. از اسامی و عناوینِ محترمانه استفاده می‌کنند

آدم‌های کاریزماتیک اسامی دیگران را به خاطر می‌سپارند و در موقعیت‌هایی که استفاده از عناوین، افراد را خوشحال می‌کند آنها را به کار می‌برند. کسب عناوینی مثل «دکتر» یا «سرهنگ» زمان می‌برد؛ پس چرا از آنها استفاده نکنیم؟

۹. یادشان نمی‌رود که عضوی از تیم هستند

لئوناردو دی کاپریو - تیم

احساس رفاقت می‌تواند موقعیت‌های سخت را قابل تحمل کند. شوخ‌طبعی حتی می‌تواند باعث لذت‌بخش شدن چنین موقعیت‌هایی بشود. آدم‌های خیلی کاریزماتیک در موقعیت‌های سخت جملاتی مثل این به زبان می‌آورند: «عیب نداره، برای همه‌مون همینطوره» و بعد در کنار بقیه برای رسیدن به اهداف تیم تلاش می‌کنند.

۱۰. دیگران را به هم معرفی می‌کنند

می دانید بهترین چیزی که کسی می‌تواند همزمان به دو نفر بگوید چیست؟ «اجازه بدید … را به شما معرفی کنم.» البته ظاهرا این روزها همه به دنبال برقراری ارتباط هستیم اما آدم‌های کاریزماتیک کسانی هستند که علاوه بر ساختن شبکه‌ی ارتباطی خودشان به دیگران هم کمک می‌کنند تا با افراد بیشتری آشنا بشوند.

۱۱. نوبت‌شان را فراموش نمی‌کنند

لئوناردو دی کاپریو - حواس جمع هستند

افراد دوست داشتنی وقتی که برای انجام کاری چه مفرح و چه دشوار و ناراحت‌کننده نوبت آنها باشد نمی‌ترسند و قدم پیش می‌گذارند . به عبارت دیگر، آنها اگرچه از دیگران تعریف می‌کنند یا بخشنده هستند اما در عین حال یادشان نمی‌رود که این دفعه مثلا پرداخت صورتحساب ناهار نوبت آنهاست.

۱۲. به دیگران می‌گویند که به آنها اعتماد دارند

فقط سه کلمه :«بهت ایمان دارم». همین کلمات ساده می‌توانند الهام‌بخش موفقیت باشند. همه‌ی افراد به تصدیق شدن نیاز دارند. در عین حال این تصدیق باعث ایجاد محبت نسبت به فرد گوینده می‌شود.

۱۳. به دیگران اجازه می‌دهند برای خودشان تصمیم بگیرند

لئوناردو دی کاپریو - تصمیم گیری

آدم‌های واقعا کاریزماتیک به نظر خود اعتماد دارند اما در عین حال متوجه هستند که دیگران ممکن است دیدگاه متفاوتی داشته باشند و باید بتوانند مسیر زندگی خودشان را انتخاب کنند. به علاوه، رهبران کاریزماتیک از دادن اختیار و سپس اعتماد به دیگران برای دستیابی به چیزی که از آنها خواسته شده ترسی ندارند.

۱۴. گوش می‌دهند و می‌خواهند بیشتر بدانند

لئوناردو دی کاپریو - گوش دادن

آدم های خیلی دوست داشتنی شنونده‌های فعال و صادقی هستند. می‌توانید با آنها درباره نظرات یا ماجراهایتان صحبت کنید یا از آنها راهنمایی بخواهید و آنها با پرسیدن سؤال و دادن نشانه‌های کلامی نشان می‌دهند که در لحظه حاضر و حتی به موضوع علاقه‌مند هستند. زمان برای همه‌ی ما با ارزش‌ترین منبع است اما آنها حاضرند وقت‌شان را در اختیار شما بگذارند.

۱۵. مسئولیت‌پذیر هستند

این آدم‌ها مسئولیت کار یا خطایشان را می‌پذیرند و کنترل اموری را که باید تحت نظارت‌شان باشد به دست می‌گیرند. بنابراین با عقل جور درمی‌آید که بگوییم آدمهای قابل اعتماد بسیار دوست داشتنی‌اند.

۱۶. حمایت‌شان را اعلام می‌کنند

لئوناردو دی کاپریو - حمایت

ما آدم‌هایی را که کنارمان می‌مانند و کاری می کنند احساس کنیم ما را حمایت می‌کنند دوست داریم. در ارتش به این کار می‌گویند «هوای ساعت شش همدیگه را داشتن» (ساعت شش موقعیت پشت سر فرد است). کسی را به یاد بیاورید که در موقع نیاز از شما حمایت کرده است و به من بگویید که در آن لحظه چقدر برایتان دوست داشتنی می‌نمود؟

۱۷. همیشه می‌پرسند: «چرا که نه؟»

آدم‌ های دوست داشتنی اغلب آدم‌هایی رویاپرداز، مثبت‌نگر و عمل‌گرا هستند. رابرت اف کندی این آدم‌ها را به بهترین وجه توصیف کرده است: «بعضی‌ها عادت دارند چیزها را همان‌طور که هستند نگاه کنند و بپرسند چرا؟ من رویای چیزهایی را می‌بینم که هرگز وجود نداشته‌اند و می‌پرسم چرا که نه؟»

sahar بازدید : 14 نظرات (0)

چطور در مصاحبه شغلی مجازی موفق عمل کنیم؟

امروزه پیشرفت فناوری این امکان را در اختیار کارفرمایان گذاشته است تا برای استخدام افراد، به‌جای مصاحبه‌های کاری سنتی، از مصاحبه شغلی مجازی نیز استفاده کنند. شیوع ویروس کرونا و ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی هم مزید بر علت شده است. در این مقاله، درباره مزیت‌های مصاحبه شغلی مجازی ، انواع و چگونگی موفقیت در آن صحبت می‌کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

مزیت‌های مصاحبه شغلی مجازی

استفاده از این شیوه برای استخدام افراد، صرف‌نظر از کاهش احتمال انتقال ویروس کرونا، که این روزها جهان گرفتار آن است، فواید دیگری هم دارد از جمله:

  • کاهش هزینه‌های بخش منابع انسانی؛
  • تسریع روند و افزایش تعداد مصاحبه‌ها؛
  • امکان مصاحبه با افرادی که در یک شهر دیگر حضور دارند.

برای مصاحبه‌شوندگان نیز انتخاب این روش مزایایی دارد مانند:

  • کاهش هزینه حمل‌ونقل؛
  • انعطاف‌پذیریِ بیشتر در تعیین زمان مصاحبه؛
  • کاهش استرس و اضطراب ناشی از قرارگرفتن در محیط مصاحبه.

انواع مصاحبه شغلی مجازی

کارفرمایان روش‌های مختلفی برای مصاحبه مجازی انتخاب می‌کنند. برخی آن را صرفا صوتی انجام می‌دهند، در حالی که گروهی دیگر تماس تصویری را برمی‌گزینند. معمول‌ترین روش مصاحبه شغلی مجازی تماس تصویری است. در این روش، کارفرما با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند اسکایپ یا زوم با شما تماس می‌گیرد.

فیلم گرفتن از خود شکلی از مصاحبه شغلی مجازی است

اما شیوه دیگری هم برای این نوع مصاحبه‌ها وجود دارد: ضبط ویدیو. در این روش، کارفرما برای شما سؤالاتی می‌فرستد و از شما می‌خواهد در مدت‌زمان معینی به آنها پاسخ بدهید. شما باید از خودتان فیلم بگیرید و آن را برای کارفرما بفرستید. در این روش شما زمان کافی برای آماده‌کردن جواب‌ها دارید؛ اما اگر به صحبت جلوی دوربین عادت نداشته باشید، این کار ممکن است برایتان کمی عجیب و دشوار به نظر برسد.

به هر حال، کارفرما از هر روشی که استفاده کند، مهم این است که شما پیش‌تر آمادگی لازم را کسب کرده باشید.

چطور برای مصاحبه شغلی مجازی آماده شویم؟

آمادگی برای مصاحبه شغلی مجازی

برای آماده شدن جهت شرکت در این نوع از مصاحبه‌ها حتما موارد زیر را انجام دهید:

۱. فناوری‌ها را بررسی کنید

پیش از انجام مصاحبه، حتما نرم‌افزارهای موردنیاز و کارکردشان را بررسی کنید. با کمک یکی از دوستان، یک تماس تصویری یا صوتی برقرار کنید و کیفیت آن را بسنجید. مطمئن شوید سرعت اینترنت شما برای برقراری تماس آنلاین کافی باشد. همچنین از یک نام کاربری حرفه‌ای (بدون اسامی مستعار یا خلاصه‌شده) استفاده کنید تا کارفرما به‌راحتی شما را در نرم‌افزار مربوطه پیدا کند.

۲. تمرین کنید

با کمک یکی از دوستان، مصاحبه شغلی مجازی را شبیه‌سازی کنید. از او بخواهید پرسش‌های کاری بپرسد و شما هم به آنها پاسخ بدهید. مهارت شنیدن و شمرده پاسخ دادن را تمرین کنید. به تفاوت سرعت انتقال اطلاعات دقت کنید و مراقب باشید در صحبت طرف مقابل نپرید. هرچه بیشتر تمرین کنید، هنگام تماس واقعی مسلط‌تر خواهید بود.

۳. مکان مناسبی بیابید و عوامل مزاحم را حذف کنید

باید قبل از مصاحبه حتما مکان مناسبی را بیابید. یک اتاق ساکت با دکوراسیون معمول و خلوت را انتخاب کنید. اینکه کارفرما در تصویر پس‌زمینه چه می‌بیند در انتخاب‌شدن شما تأثیرگذار است؛ پس حتما به نورپردازی و تصویر پس‌زمینه اتاق دقت کنید. جایی را در نظر بگیرید که نورپردازی کافی و طبیعی داشته باشد. دیواری ساده بیابید که با رنگ لباستان تضاد زیادی نداشته باشد. همچنین بیش از حد نزدیک به دیوار ننشینید. حواستان باشد فیلترهای تصویری‌ای که اغلب نرم‌افزارهای تصویربرداری به آنها مجهزند غیرفعال باشند. بهتر است صندلی‌تان هم کوچک و معمولی باشد.

به اهالی خانه از قبل اطلاع بدهید تا هنگام مصاحبه مزاحم شما نشوند. اگر حیوان خانگی دارید، هنگام مصاحبه آن را بیرون اتاق نگهدارید. اگر حیوان خانگی شما پرسروصداست، می‌توانید برای شرکت در مصاحبه آن را موقتا به مراکز نگهداری حیوانات خانگی بسپارید. یادتان باشد تلفن همراه را روی حالت سکوت قرار بدهید.

۴. ابزارهای لازم برای مصاحبه را فراهم کنید

یک دفترچه، خودکار و نسخه‌ای چاپ‌شده از رزومه‌تان را هنگام مصاحبه دم‌دست داشته باشید. پیش از شروع، پاسخ‌های احتمالی و نکاتی را که می‌خواهید درباره‌اش گفت‌وگو کنید یادداشت کنید. با این حال، مراقب باشید این برگه‌ها و ابزارها دوروبر رایانه را شلوغ نکرده و حواستان را پرت نکنند.

بهتر است از هدفون یا هدست استفاده کنید، چراکه این ابزارهای تخصصیِ صدا کیفیت گفت‌و‌گو را بهبود می‌بخشند و بهتر از میکروفون‌های لپ‌تاپ صدا را منتقل می‌کنند. همچنین هدفون باعث می‌شود صدا‌های احتمالی محیط نیز کمتر شنیده شوند و در نتیجه، حواستان پرت نمی‌شود.

۵. سؤالات خودتان را هم آماده کنید

در کنار آماده‌کردن پاسخ‌های احتمالی به پرسش‌های متداول،‌ شما هم می‌توانید سؤالات خود را پیش از مصاحبه یادداشت و آنها را در زمان مناسب مطرح کنید؛ سؤالاتی درباره نیازها و الزامات شغل،‌ حقوق و مزایا و خلاصه هر سؤالی که درباره شغل مربوطه دارید.

ترفندهایی برای موفقیت در مصاحبه شغلی مجازی

ترفندهایی برای موفقیت در مصاحبه شغلی مجازی

برای موفقیت در مصاحبه شغلی، علاوه بر آمادگی و تمرین، ترفندهایی هم هست که انجامشان نقش مهمی در جلب نظر کارفرما دارند. در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

۱. حرفه‌ای لباس بپوشید

گرچه در مصاحبه شغلی مجازی خبری از دیدار حضوری نیست، اما بازهم لازم است حرفه‌ای و رسمی لباس بپوشید؛ لباسی که با عرف جامعه و شغل هم‌راستا باشد. می‌توانید از قبل درباره لباسِ فرمِ شرکتِ موردنظر یا عرف جاری در پوشش کارکنانش تحقیق کنید. گرچه کارفرمایان فقط نیم‌تنه بالایی شما را می‌بینند، حتما شلوار مناسب هم بپوشید؛ چراکه شاید به هر دلیلی مجبور شوید برای دقایقی از جلوی رایانه بلند شوید.

بهتر است از پیراهنی یکرنگ و بدون طرح‌های پیچیده استفاده کنید. طرح‌های ریز چهارخانه یا راه‌راه معمولا در وبکم بسیار بد و بی‌کیفیت به نمایش درمی‌آیند.

۲. تماس چشمی فراموش نشود

برقراری تماس چشمی در مصاحبه شغلی مجازی دشوارتر از مصاحبه حضوری است. برای برقراری چنین تماسی، به‌جای نگاه‌کردن به صورت مصاحبه‌شونده یا خودتان، شما باید به دوربین وبکم نگاه کنید. تماس چشمی صحیح‌ اعتماد‌به‌نفس و تسلط شما را به مصاحبه‌کننده نشان خواهد داد.

برای برقراری ارتباط چشمیِ بهتر، لپ‌تاپ خود را روی چند کتاب یا جعبه قرار دهید تا در راستای چشم شما قرار گیرد و مجبور نباشید خم شوید.

۳. مراقب زبان بدن خود باشید

هرچند شناسایی زبان بدن در یک تماس آنلاین دشوارتر است، به هر حال شما باید مراقب رفتارهای خود باشید. حرکت صورت و دست‌ها از همه مهم‌تر است. هنگام صحبت‌کردن مصاحبه‌کننده، لبخند بزنید و سرتان را به‌نشانه شنیدن یا تأییدِ صحبت‌ها تکان بدهید. صاف بنشینید و طوری رفتار کنید که انگار در مصاحبه‌ای حضوری هستید. از حرکت‌دادن بیش از حد دست‌ها جلوی دوربین خودداری کنید.

لبخند ردن در مصاحبه شغلی مجازی فراموش نشود.

سعی کنید هنگام مصاحبه انرژی و شوق لازم را در چهره و تن صدای خود حفظ کنید. کمی پیاده‌روی قبل از انجام مصاحبه شما را خوش‌روتر می‌کند.

۴. آرامشتان را حفظ کنید

بدترین اتفاقی که ممکن است بیفتد این است که آرامشتان را هنگام مصاحبه از دست بدهید و مضطرب به نظر برسید.

قبل از شروع مصاحبه نفس عمیق بکشید. با حوصله گوش بدهید و برای پاسخ‌دادن عجله نکنید. بهترین روش برای پرهیز از اضطراب آمادگی و تمرین قبل از انجام مصاحبه است.

۵. یک نقشه جایگزین داشته باشید

فناوری همیشه ممکن است در مواقع حساس کار دستتان بدهد. برای حوادثِ پیش‌بینی‌نشده آماده باشید. قبل از مصاحبه، می‌توانید با کارفرما برای پیشامد‌های احتمالی برنامه‌ریزی کنید؛ مثلا اگر تماس آنلاین تصویری جواب نداد، به‌سراغ تماس صوتی بروید یا برای مصاحبۀ مجدد زمان دیگری را تعیین کنید. اگر هنگام مصاحبه مشکلی پیش آمد، وحشت نکنید و دچار استرس نشوید. اگر مقصر شما نباشید، مصاحبه‌شونده این موضوع را درک خواهد کرد.

۶. پیگیری کنید

پس از پایان مصاحبه، یک پیام تشکر برای مصاحبه‌کننده ارسال کنید. چند روزی صبر کنید و اگر خبری از آنها نشد، با کارفرما تماس بگیرید و از آنها درباره فرایند جذب بپرسید: اینکه هنوز مراحل جذب شما در جریان است یا خیر و اینکه آیا آنها نیاز به اطلاعات بیشتری دارند یا خیر. سپاسگزاری را فراموش نکنید.

لطفا پرسش‌ها و تجاربتان در زمینه مصاحبه شغلی مجازی را در قسمت «ارسال دیدگاه» با ما در میان بگذارید.

sahar بازدید : 18 نظرات (0)

جای تعجب نیست هدایای تبلیغاتی برای مشتریان بسیار محبوب هستند. هدایای تبلیغاتی یک صنعت 2.2 میلیارد دلاری را تشکیل می‌دهند که شامل بخش‌های مختلف و متنوعی می‌شوند.

شرکت‌های تولید کننده هدیه روز پزشک، قدرت آن را دارند که با نشان دادن این مساله که شما به مشتریانتان فکر می‌کنید، رضایت و نظر آنها را جلب کنند. با انجام دادن این مهم به درستی، آنها همچنین می‌توانند به گونه‌ای عمل کنند که کسب و کار شما بیشتر در خاطره‌ها و اذهان باقی بماند. شرکت‌های تولید‌کننده هدایای تبلیغاتی روز پزشک می‌توانند اهداف برند شما را در قالب هدایای تبلیغاتی خلاقانه خود پوشش دهند و آن را در معرض شناخت و نمایش بگذارند.

برای همه ما بارها پیش آمده است که هدایای تبلیغاتی که نظر و رضایت ما را جلب کرده‌اند را برای مدت سال‌های طولانی پیش خود نگه داشته‌ایم و از آنها مراقبت کرده‌ایم چرا که این هدایا دارای فاکتورهای مهم و جذابی بودند که توانسته اند در ذهن و یاد ما باقی بمانند.

حقیقت این است که هدایای تبلیغاتی که به درستی می‌توانند در فرآیند کسب و کار شما تاثیرگذار باشند، هدایایی هستند که فراتر از استانداردهای هدایای تبلیغاتی موجود در بازار هستند. ارائه هدایای تبلیغاتی روز پزشک به مشتریان با این هدف که شما و یا نهادِ شما را به خاطر بسپارند می‌تواند دارای نشانه‌های مهمی باشد. زمانی که کار به توسعه ایده‌ها در زمینه هدایای تبلیغاتی می‌رسد باید 4 نکته را مدنظر داشت.

نخست: ایجاد یک محصول یونیک

دوم: آن را در یک پاکت یا جعبه ضخیم بگذارید

مردم از باز کردن یک بسته بندی جذاب به ذوق می‌آیند. زمانی که آنها یک جعبه و یا یک بسته می‌بینند شروع به حدس زدن درباره محتویات آن می‌کنند. در واقع یکی از فاکتورهای سوپرایز کردن بسته‌بندی و جعبه است چرا که افراد قادر به حدس زدن آنچه درون آن است، نیستند. همچنین افراد زمانی که یک بسته و یا جعبه دریافت می‌کنند در مقایسه با دریافت یک ایمیل یا نامه هیجان‌زده‌تر می‌شوند، هدف از انجام این کار ایجاد حس پیش‌بینی و حدس زدن در افراد در زمان دریافت هدیه است.

سوم: گیرنده باید با هدیه ارتباط برقرار کند

هیچ‌گاه به مشتریان خود به عنوان هدیه تبلیغاتی، کتاب هدیه ندهید. هیچ‌کس با کتاب مخالف نیست اما آنها برای موقعیت مناسب خود، خوب هستند. اما زمانی که شما به مشتریان خود هدایایی ارائه می‌دهید که آنها می‌توانند آنها را لمس و استفاده کنند، بهتر در حافظه آنها ثبت می‌شود. هدایای خود را جذاب کنید، تا جایی که دریافت کنندگان خواستار لمس آن شوند و با هدیه ارتباط برقرار کنند.بنابراین سعی کنید محصولاتی را به عنوان هدیه تبلیغاتی انتخاب کنید که برای دریافت کنندگان هیجان انگیز باشند و در خاطر آنها نیز ثبت شوند. به همین منظور لازم است در انتخاب و تولید این هدایا خلاقیت لازم را به خرج دهید.

هدیه روز پزشک می‌تواند مرتبط با این شغل باشد. اینکه بتوانیم داستانی را در هدیه تبلیغاتی خود بگنجانیم که معنای این شغل را به ذهن متبادر می‌کند احتمال اقدام بسیار هیجان‌انگیزی خواهد بود. اغلب هدایای تبلیغاتی یادآور کسب و کار شما هستند. هدیه تبلیغاتی مناسب، در واقع خود کسب و کار یا چیزی در ارتباط با آن مانند محصول و یا سرویس و یا سودی که از آن برده‌اید را به ذهن متبادر می‌کند و این یکی از فاکتورهای مهم مربوط به هدیه روز پزشک می‌تواند باشد.

چهارم: هدایای تبلیغاتی را مناسب‌سازی کنید

 

بنابراین هدیه روز پزشک باید دارای 4 فاکتور مناسب سازی، یونیک بودن، برقراری ارتباط با دریافت‌کنندگان هدایا و همچنین بسته بندی آن باشند که بتوانند تاثیرگذاری لازم و مناسب را در ذهن افراد به همراه داشته باشد، امری که در کنار جایگاه پزشکان و یاداوری اهمیت شغل و حرفه آن‌ها می‌تواند از اهمیت قابل توجهی برخوردار باشد.

sahar بازدید : 12 نظرات (0)

ریسک‌ها را به سختی می‌توان شناسایی کرد، چه برسد به این‌که بخواهیم آن‌ها را کنترل کنیم و برای روبه‌رو شدن با آن‌ها آماده شویم. این در حالی‌است که اگر با نتایجی روبه‌رو شوید که از قبل آن‌ها را پیش‌بینی نمی‌کردید،زمان، سرمایه و آبروی شما می‌تواند در معرض خطر قرار بگیرند. با وجود این احتمالات، به‌خصوص جایی‌که ممکن است شغل شما، با ریسک‌های زیادی مواجه باشد، باید یاد بگیرید که چگونه از ابزار ارزیابی و کنترل ریسک‌ به‌گونه ای استفاده کنید که بتوانید به موقع خطرات را شناسایی و مدیریت کنید و اثرات منفی را روی برنامه‌هایتان کاهش دهید. این مقاله شما را در این مسیر یاری خواهدکرد.

در زندگی، فارغ از هر نقشی که داشته باشید، گاهی مجبور به اخذ تصمیماتی هستید که خالی از ریسک نیستند. ریسک از دو بخش تشکیل شده است: احتمال بروز اشکال و اشتباه و عواقب منفی ناشی از بروز این خطا. در ادامه درباره چگونگی استفاده از ابزار ارزیابی و کنترل ریسک‌ به‌گونه برای شناسایی به موقع خطرات را و مدیریت آنها می‌خوانید.

تحلیل ریسک به چه معناست؟

تحلیل ریسک فرآیندی است که به شما کمک می‌کند تا مشکلاتی را که ممکن است در آینده برای شما پیش بیاید و پروژه‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ‌تان را از ریشه ضعیف کند، شناسایی و کنترل کنید. برای انجام این فرآیند، ابتدا باید تهدیداتی را که ممکن است سر راه‌تان قرار بگیرند، شناسایی کنید، سپس درجه‌ی احتمال وقوع این تهدیدات را بسنجید.

تحلیل ریسک می‌تواند کار بسیار پیچیده‌ای باشد چرا که باید تمام جزییات کاری‌تان از جمله اطلاعات دقیق پروژه، داده‌های مالی، پروتکل‌های امنیتی، پیش‌بینی‌های بازاریابی و دیگر اطلاعات مربوطه را یک‌به‌یک بررسی کنید. از آنجا که این ابزار می‌تواند وقت، هزینه و اعتبار شما را حفظ کند، استفاده از آن اقدامی ضروری به حساب می‌آید.

چه زمانی از این ابزار استفاده کنیم؟

تحلیل ریسک، در بسیاری از موارد قابل استفاده و مفید است:

  • زمانی که در حال طرح‌ریزی برای پروژه‌های خود هستید. در این صورت قادر خواهید بود از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.
  • زمانی که می‌خواهید تصمیم بگیرید پروژه‌ای را ادامه بدهید یا خیر.
  • زمانی که قصد بهبود امنیت کاری‌تان را دارید و در حال مدیریت ریسک‌های احتمالی در محل کار هستید.
  • زمانی که درحال آماده شدن برای اتفاقات و مشکلاتی مانند خراب شدن ماشین‌آلات و دستگاه‌ها، سرقت، بیماری کارکنان و یا بلایای طبیعی هستید.
  • زمانی که درحال برنامه‌ریزی برای مقابله با تغییراتی همچون ورود رقبای جدید به بازار یا تغییرات سیاست‌های دولتی در محیط کار هستید.

چگونه از تحلیل ریسک استفاده کنیم؟

برای ارزیابی ریسک‌های موجود گام‌های زیر را دنبال کنید:

۱. تهدیدها را شناسایی کنید.

اولین قدم در تحلیل ریسک، شناسایی تهدیدات احتمالی یا موجودی است که امکان دارد با آنها روبه‌رو شوید. این تهدیدها می‌توانند منابع مختلفی داشته باشند. برای مثال:

انسانی: بیماری، مرگ، آسیب جسمی، یا دیگر خسارات جسمی مهم برای افراد

عملکردی: ضعیف شدن تدارکات و عملکردها، دسترسی کمتر به منابع ضروری یا عدم موفقیت در بخش توزیع

اعتباری: از دست دادن مشتری و اعتمادبه‌نفس کارکنان یا آسیب به اعتبارتان در بازار

فرآیندی: ناتوانی در مسئولیت پذیری، اشکال در سیستم‌های داخلی، کنترل‌ها یا تقلب

پروژه‌ای: هزینه کردن بیش‌از بودجه‌ی تعیین‌شده، طولانی شدن بیش‌از اندازه‌ی کارها، وجود مشکل در کیفیت محصولات و خدمات

مالی: شکست کسب‌وکار، نوسانات بازار سهام، تغییر نرخ سودها، در دسترس نبودن کمک‌هزینه‌های مالی

فنی: پیشرفت‌های روزافزون تکنولوژی، ناتوانی در به‌کارگیری آن

طبیعی: آب‌وهوا، بلایای طبیعی، بیماری‌های واگیردار

سیاسی‌: تغییر در میزان مالیات، نظرات مردم، سیاست‌های دولتی و یا نفوذ خارجی

مواد شیمیایی خطرناک، نورپردازی ضعیف، افتادن جعبه‌ها، یا هر شرایطی که به سبب آن کارکنان و محصولات صدمه ببینند.


شما هم می‌توانید از رویکردهای متفاوتی برای پیشبرد این تحلیل استفاده کنید:

  • فهرستی مانند فهرست بالا تهیه کنید و ببینید کدام‌یک شما را تهدید می‌کند.
  • به سیستم‌ها، فرآیندها و ساختارهایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید دقت کنید و ریسکی را که هرکدام از آن‌ها ممکن است با خود به همراه بیاورد، ارزیابی کنید. چه ضعف و آسیبی از جانب آنها شما را تهدید می‌کند؟
  • به دیدگاه‌های متفاوت دیگران هم گوش بسپارید. اگر شما تیمی را رهبری می‌کنید، از افرادتان بخواهید نظرات‌شان را برای عملکرد بهتر اعلام کنند، و از دیگر افراد فعال در سازمان‌ یا کسانی که پروژه‌های مشابه را دنبال می‌کنند، مشورت بگیرید.

۲. میزان ریسک را تخمین بزنید

به محض اینکه ریسک‌های احتمالی پیشِ رویتان را شناسایی کردید، باید میزان احتمال وقوع آنها را بسنجید و هم از میزان تاثیر و خسارات بالقوه‌ای که می‌توانند برای شما داشته باشند آگاه شوید.

یک راه این است که درصد احتمال وقوع خطر را حدس بزنید و آن را در هزینه‌ای که وقوعِ آن خطر برای شما خواهد داشت ضرب کنید. این فرمول به شما هزینه‌ی واقعی ریسک را می‌دهد:

هزینه‌ی وقوع خطر × احتمال وقوع آن = هزینه‌ی ریسک

به‌عنوان یک مثال ساده، تصور کنید ریسکی را شناسایی کرده‌اید که بر طبق آن هزینه‌ی اجاره‌تان بالا می‌رود. ۸۰٪ احتمال می‌دهید که این اتفاق در سال آینده بیافتد، زیرا که صاحب‌ ملک شما هزینه‌ی اجاره‌ی دیگران را هم بالا برده است. اگر این اتفاق بیافتد، شرکت شما باید در سال آینده متحمل پنجاه میلیون تومان هزینه‌ی اضافی شود. بدین ترتیب، هزینه‌ی ریسک افزایش اجاره می‌شود:

۰.۸۰ ( احتمال وقوع خطر) × ۵۰۰۰۰۰۰۰ تومان (هزینه‌ی وقوع خطر) = ۴۰۰۰۰۰۰۰ تومان (هزینه‌ی ریسک)

از این مرحله باعجله عبور نکنید. تا جایی که می‌توانید اطلاعات کسب کنید و با دقت بالا میزان احتمال وقوع خطر و هزینه‌های ناشی از آن را تخمین بزنید. اگر ابزار درستی برای پیش‌بینی ندارید می‌توانید از داده‌های سال‌های گذشته اطلاعات بگیرید.

چگونه ریسک را مدیریت کنیم؟

به محض اینکه هزینه‌های ریسک‌های احتمالی را شناسایی کردید، می‌توانید راه‌های مدیریت آن‌ها را بررسی کنید.

سعی کنید به رویکردهای اقتصادی‌تر روی بیاورید‌، چراکه اگر هزینه‌های پیشگیری، بیش از هزینه‌های ناشی از تهدید باشند به هیچ عنوان منطقی نیست. در این حالت حتی بهتر آن است که ریسک را بپذیرید تا برای از بین بردن آن، بیشتر از حدِ منابع‌تان استفاده کنید. حواس‌تان باشد چگونه از این ابزار استفاده می‌کنید، به‌خصوص وقتی که پای اخلاقیات یا امنیت شخصی در میان است.

از ریسک دوری کنید

در برخی موارد شاید لازم باشد که به طور کلی از ریسک دوری کنید. این کار می‌تواند به معنای درگیر نشدن در کسب‌وکار جدید، تبادل پروژه‌ها و صرف نظر از یک فعالیت پرخطر باشد. اما این کار زمانی شدنی است که ریسک‌های یک پروژه‌، منافع سازمان شما را به خطر نیاندازد، یا آن ریسک‌ها چندان ارزش صرف هزینه جهت مقابله را نداشته باشند. اما باید به خاطر داشته باشید که با نادیده گرفتن ریسک‌های بالقوه، فرصتی را هم از دست خواهید داد. از تحلیل چه می‌شود اگر…؟ برای ارزیابی گزینه‌ها هنگام تصمیم‌گیری استفاده کنید.

ریسک را با دیگران تقسیم کنید

شما می‌توانید ریسک‌ها را تقسیم کنید و متعاقبا سود به دست آمده از یک پروژه را با فرد، سازمان یا طرف سوم دیگری تقسیم کنید. برای مثال، می‌توانید ریسک‌تان را از طریق بیمه شخص ثالثِ ساختمان شرکت و انبارتان، با شرکت بیمه تقسیم کنید، یا اینکه در تولید یک محصول مشترک، با سازمان دیگری مشارکت کنید.

ریسک را بپذیرید

آخرین گزینه‌ی شما پذیرفتن ریسک است. این گزینه زمانی روی میز قرار می‌گیرد که شما راهی برای جلوگیری از ریسک یا کاهش آن نداشته باشید، یا هزینه‌ی زیان بالقوه‌‌ی پیش‌رو، از هزینه‌ی بیمه‌ کردن شرکت کمتر باشد و یا سود بالقوه‌ای که در انجام کار وجود دارد به پذیرفتن تمام ریسک‌هایش بیارزد. برای مثال ممکن است شما ریسک شروع دیرهنگام یک پروژه را بپذیرید، تنها به این دلیل که سود آن پروژه هزینه‌های اولیه را پوشش می‌دهد.

کنترل ریسک

اگر قرار است ریسک را بپذیرید بهتر است اقداماتی در جهت کاهش اثرات منفی آن انجام دهید.

آزمایش‌های کسب‌وکار، روش‌های موفقی برای کاهش ریسک هستند. با استفاده از آن‌ها می‌توانیم فعالیت پرخطر را در مقیاس کوچک و کنترل‌شده انجام دهیم و متوجه شویم که مشکلات احتمالی کجا پیش می‌آیند، آنگاه می‌توانیم اقدامات پیشگیرانه و بازرسانه‌ مناسب را پیش از شروع فعالیت در مقیاس اصلی، پیدا و پیاده‌سازی کنیم.

اقدامات پیشگیرانه مربوط به پیشگیری از وقوع وضعیت‌های پرخطر است، که شامل آموزش حفظ امنیت و سلامت، حفاظت فایروال، سرورِ شرکت‌های بزرگ و آموزش متقابل تیمِ کاری‌تان می‌شود.

اقدامات بازرسانه شامل شناسایی نقاطی از فرآیند است که می‌تواند باعث ایجاد مشکل و خطا شود. برای جلوگیری از این اتفاقات مراحلی برای حل این مشکلات (در صورت بروز) تعریف می‌شود. اقداماتی مثل بررسی مجدد صورت‌های مالی، تست‌های ایمنی قبل از عرضه محصول و یا نصب حسگرهایی برای شناسایی محصولات معیوب.

برتامه‌ریزی-اقدام-بررسی-تصویب، یکی از روش‌های متداول برای کنترل تاثیر شرایط ریسکی به شمار می‌رود. همانند آزمایش‌های کسب‌وکار، این روش هم راه‌های گوناگونی را برای کاهش ریسک‌های احتمالی امتحان می‌کند. این ابزار 4 مرحله‌ای از طریق آنالیز موقعیت، ارائه و آزمایش یک راه‌حل، بررسی چگونگی کارکرد آن و در نهایت اجرای آن به شما کمک می‌کند تا حد ممکن خطرات احتمالی پیش رو تا به کمترین میزان خود برسانید.

نکات کلیدی

تحلیل ریسک، یک راه اثبات شده در شناسایی و سنجش عواملی هستند که می‌توانند در موفقیت یک پروژه یا کسب‌وکار تاثیر منفی بگذارند. این تحلیل‌ها شما را قادر می‌سازند تا خطراتی احتمالی‌ که شما و سازمان‌تان را تهدید می‌کنند بشناسید و مشخص می‌کنند که آیا می‌توانید تصمیم پیش رویتان را عملی کنید یا خیر.

به محض این‌که شما ارزش ریسکی را که قرار است با آن مواجه شوید، بسنجید، می‌توانید راه‌های مختلف مدیریت آن را نیز کنترل کنید، مدیریت ریسک می‌تواند تصمیم بر اجتناب از ریسک، تقسیم آن، یا پذیرش ریسک در کنار کاهش تاثیرات منفی باشد. بسیار مهم است که شما در هنگام تحلیل ریسک به‌ صورت همه‌جانبه مسائل را بسنجید و از تمام عواقب و پیامدهای آن آگاه باشید. این آگاهی خصوصاً شامل آگاهی از هزینه‌ها، اصول اخلاقی و حفظ امنیت افراد می‌شود.

sahar بازدید : 11 نظرات (0)

هر یک از ما در زندگی روزمره تصمیم‌‌های متعددی می‌گیریم. مربوط به زندگی شخصی باشد یا موضوعات کاری، تصمیم‌‌گیری منطقی کاری وقت‌گیر و انرژی‌بر است. اگر نمی‌خواهید پس از مدتی دچار خستگی تصمیم گیری شوید و دست به انتخاب‌های اشتباه بزنید باید از روش‌های کارآمد و اثربخش برای گرفتن تصمیم بهره بگیرید. یکی از ساده‌ترین روش‌های تصمیم‌گیری، بررسی مزایا و معایب با رویکردی ساده است. در این مطلب با یکی از ساده‌ترین روش‌هایی که به شما در گرفتن تصمیم‌های منطقی کمک می‌کند، آشنا می‌شوید.

برای خیلی از ما اتفاق افتاده است که در مواقع رویارویی با تصمیمات دشوار، به حدی در تجزیه و تحلیل راه‌حل‌های ممکن غرق شده‌ایم که از اتخاذ هرگونه تصمیم بازمانده‌ایم. اغلب از این می‌ترسیم که تصمیم اشتباهی بگیریم، به همین دلیل زمان  زیادی را صرف تحلیلِ تمامی احتمالات می‌کنیم و در نتیجه نمی‌توانیم به راه‌حل مناسبی دست پیدا کنیم.

 

با این حال، مواقع دیگری نیز وجود دارند که فکر می‌کنیم می‌دانیم بهترین راه حل چیست و بدون بررسی تمامی راه‌حل‌های ممکن سریعا تصمیم می‌گیریم.

شما می‌توانید با سبک‌و‌سنگین کردن مزایا و معایب از هر دو موقعیتی که در بالا ذکر شد، اجتناب کنید. این یک استراتژی‌ ساده ولی مؤثر است که به شما اجازه می‌دهد از زوایای مختلف به موقعیت نگاه کنید، راه‌حل‌های مناسب را در نظر بگیرید و با اطمینان انتخاب کنید.

در این مقاله، خواهیم دید چطور می‌توانیم مزایا و معایب تصمیمی را به صورت کمّی بررسی کنیم تا تصمیمی همه جانبه منطقی بگیریم.

درباره‌ی ابزار

سبک‌و‌سنگین کردن مزایا و معایب می‌تواند فرایند تصمیم‌گیری را سریع‌تر کند، درک‌تان را از موقعیت بهبود ببخشد، و به شما کمک کند تا از فلج شدن در تصمیم‌گیری اجتناب کنید. استفاده از لیستی ساده از مزایا و معایب، شما را تشویق می‌کند تا بی‌طرفانه تصمیمی را که می‌خواهید اتخاذ کنید، بررسی کرده و به احساسات و عواطف اجازه‌ی دخالت در تصمیم‌گیری را ندهید.

این روش خصوصا در تصمیم‌گیری‌های گروهی و در مواقعی که اعضای گروه، یکی از ایده‌ها یا نقطه‌نظرات را ترجیح می‌دهند کارآمد است. این روش به افراد گروه کمک می‌کند تا زوایای دیگر را نیز در نظر بگیرند و به تصمیمی متعادل و آگاهانه برسند.

بررسیِ مزایا و معایب برای اتخاذ تصمیمات سریع، غیر‌بحرانی و تصمیمات go/no-go (بله یا خیر) مفید است. با این حال، وقتی مجبور هستید گزینه‌های زیادی را با هم مقایسه کنید یا بعضی از راه‌حل‌ها را عمیق‌تر بررسی کنید، دیگر ابزارهای تصمیم‌گیری مانند تجزیه و تحلیل ماتریس تصمیم‌گیری و تجزیه و تحلیل درخت تصمیم‌گیری مناسب‌تر هستند.

چطور از این ابزار استفاده کنیم

سبک‌و‌سنگین کردن مزایا و معایبِ تصمیم فرایندی سریع و آسان است.

ابتدا، در بالای برگه‌ی کاغذ تصمیمی را که می‌‌خواهید اتخاذ کنید بنویسید. سپس، کاغذ را به دو ستون عمودی تقسیم کنید و یک ستون را به مزایا و ستون دیگر را به معایب اختصاص دهید. سپس، تمامی پیامد‌های مثبتی را که احتمال می‌دهید از تصمیم‌تان ناشی شوند در ستون مزایا و تمام تأثیرات منفیِ احتمالی را در ستون معایب بنویسید.

معمولا در همین مرحله می‌توانید تشخیص دهید که آیا باید تصمیم را اجرا کنید یا نه. اگر نتوانستید این کار را انجام دهید، به هر کدام از مزایا یا معایب امتیازهای مثبت یا منفی اختصاص دهید. به عنوان مثال، امتیازی مثل ۵+ می‌تواند به معنای خیلی خوب باشد و ۱- به معنای تا حدی ضعیف. سعی کنید تا آنجا که می‌توانید بی‌طرفانه امتیاز دهید.

وقتی این مرحله را به اتمام رساندید، امتیازات هر ستون را با هم جمع کنید و مجموع امتیاز مزایا را با مجموع امتیاز معایب مقایسه کنید. اگر امتیازِ نهایی به دست آمده مثبت باشد می‌توانید تصمیم‌ مورد نظر را اجرا کنید.

به یاد داشته باشید همیشه منطق را در نظر بگیرید. اگر در مناسب بودن این تصمیم تردید دارید، زمان بیشتری برای فکر کردن اختصاص دهید و ببینید چه مواردی را از قلم انداخته‌‌اید.

می‌توانید برای فرایند تصمیم‌گیری گروهی، محدودیت زمانی در نظر بگیرید. این افراد را تشویق می‌کند تا بدون تجزیه و تحلیل بیش از حد، طوفان‌فکری را انجام دهند.

مثال

تصور کنید مدیر بخش بازاریابی سازمان‌تان هستید. تعدادی از اعضای تیم‌‌تان مایل هستند چند روز در هفته را به صورت دورکاری فعالیت کنند تا هر روز مجبور نباشند سر کار بیایند. بنابراین، شما باید تصمیم بگیرید که آیا می‌توایند گزینه‌ی کار در منزل را بپذیرید یا نه.

با اینکه کار کردن با تیمی مجازی فواید بسیاری دارد، اما از طرفی ریسک‌هایی دارد که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. پس، باید مزایا و معایب این کار را برآورد کنید.

اجرای سیاست دورکاری
مزایامعایب
دورکاری استرس ناشی از رفت‌و‌آمد به محل کار را کاهش و بهره‌وری را افزایش می‌دهد. (۵+) دورکاری ایجاد روابط عمیق، بهره‌ور و خلاق بین اعضای تیم را با مشکل روبه‌رو می‌کند. (۴-)

 

 

دورکاری، انعطاف‌پذیری را خصوصا برای والدین شاغل یا کارمندانی که مجبور به پرستاری از والدین یا افراد دیگر هستند افزایش می‌دهد. (۴+) سازمان مجبور می‌شود برای تجهیزاتی هزینه کند که کارمندان بتوانند به خود به خانه ببرند. (۴-)
با این کار می‌توان افراد خلاقی را استخدام کرد که در مناطق دورتر زندگی می‌کنند و نمی‌توانند هر روز به دفتر کار بیایند. (۴+) سازمان نمی‌تواند پیگیری کند افراد چطور وقت‌شان را می‌‌گذرانند. (۳-)
افرادی که با سر و صداها و دیگر موارد حواس‌شان پرت می‌شود، می‌توانند در خانه عملکرد بهتری داشته باشند. (۵+) ممکن است سازمان کنترلش را بر داده‌ها از دست بدهد زیرا اسناد و تجهیزات در دفتر نیستند. (۵-)
مهارت‌های ارتباطی اعضای گروه بهبود می‌یابد، زیرا خواهند آموخت چطور به طور مؤثرتری از ایمیل یا موارد مشابه استفاده کنند. (۳+) برنامه‌ریزی برای ملاقات‌های رو در رو و ارائه بازخوردهای سازنده دشوار می‌شود. (۱-)
۲۱+ ۱۷-
 

امتیاز نهایی شما ۴+ است (۲۱ منهای ۱۷)، بنابرین عملی کردن این تصمیم منطقی است و می‌توانید به کارمندان‌تان اجازه دهید چند روز در هفته در منزل کار کنند.

روشی که معرفی کردیم یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای تصمیم‌گیری است که به‌ویژه در موقعیت‌هایی که باید درباره انجام دادن یا ندادن کاری تصمیم بگیرید، کاربرد دارد. شما در چنین موقعیت‌هایی چگونه تصمیم می‌گیرید؟ از چه ابزارها و چه رویکردی برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنید؟ به نظر شما این روش چقدر سودمند و پاسخگو است؟

 

sahar بازدید : 34 نظرات (0)

گوگل در حال طراحی مجدد صفحه‌ جستجوی خود بر روی گوشی‌های هوشمند است. این طراحی سبک‌تر و جدید در چند روز آینده منتشر خواهد شد.

این طراحی جدید کاملا اطلاعات محور است و به کاربر این امکان را می‌دهد تا به جای عناصر طراحی بر روی اطلاعات آن تمرکز داشته باشند. این ویژگی تجربه کاربری کاربران را برای رسیدن به اطلاعات مورد نیاز ساده و به آن‌ها کمک می‌کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن به نتایج خودشان دست پیدا کنند.

همچنین استفاده از متن‌های پررنگ‌تر در نتایج جستجو، کمک زیادی به کاربر کرده تا انواع مختلف اطلاعات نمایش شده را به راحتی شناسایی کند.

تا پیش از این نتایج جستجو در کارت‌های کوچک سایه‌داری قرار می‌گرفتند. طراحی جدید با حذف سایه این اطلاعات را به صورت لبه به لبه نشان می‌دهد که این قابلیت فضای بیشتری برای نتایج بوجود می‌آورد.

 

 

 

استفاده از رنگ‌ها در طراحی جدید بسیار هدف‌دار بوده. این هدف‌دار بودن باعث می‌شود کاربران به راحتی اطلاعات جستجو را دسته بندی کنند و به راحتی آن‌ها را پیدا کنند. همچنین استفاده از رنگ‌ها به کاربران کمک می‌کند تا به سادگی اطلاعات مهم نتایج جستجوی خود را پیدا کنند.

به نظر می‌رسد طراحی جدید این صفحه نمایش بیش از پیش به سبک گوگل نزدیک شده‌ است. برای مثال همانطور که لبه‌های لوگوی گوگل گرد هستند، عناصر قرار گرفته در طراحی جدید هم لبه‌هایی گرد دارند و از استاندارد خود گوگل پیروی می‌کنند.

هدف از این طراحی مجدد در گوشی‌های هوشمند تنها ساده‌تر کردن روند جستجوی کاربران است. این برنامه از امروز برای نسخه اندروید و iOS اپلیکیشن‌های گوگل منتشر می‌شود طی چند روز آینده به طور گسترده‌تر در دسترس خواهد بود. صفحه جستجو دسکتاپ هم تنها برای چند جستجوی مهم و مشخص (مانند COVID-19) طراحی مشابهی خواهد داشت.

sahar بازدید : 18 نظرات (0)

۱۰ قانون طلایی اخلاق حرفه‌ای در محل کار

حرفه‌ای‌ها توسط رفتار، اهداف و قابلیت‌هایشان متمایز می‌شوند؛ اخلاق حرفه‌ای نشانه‌ی کیفیت کار و خدمات است. سازمان‌ها می‌دانند که اعتبار حرفه‌ای، عاملی است که شکست را به موفقیت تبدیل می‌کند و در نتیجه علاقه‌مند به حفظ کارکنان حرفه‌ای خود هستند.
اخلاق حرفه‌ای یعنی اثرگذاری و موفقیت، یعنی برتر بودن. اینکه به عنوان کسی شناخته شوید که در هر شرایطی حرفه‌ای عمل می‌کند، درهای بسیاری را در محیط کار و در زندگی شخصی به رویتان باز می‌کند.
در ادامه با ۱۰ فرمان اخلاق حرفه‌ای در محل کار، آشنا می‌شوید.

۱. همیشه به دنبال بهترین باشید

این نخستین قانون برای برتری در هر کاری است، کیفیت است که شما و کاری را که ارائه می‌دهید برجسته می‌کند. برتری به معنای ارائه‌ی کیفیتی فراتر از استانداردهای موجود است، چیزی که باید تبدیل به عادت شود تا اثر خوبی روی رؤسا و همکاران شما داشته باشد.

۲. قابل اعتماد باشید

قابل اعتماد باشید

امروزه، اعتماد کردن مسئله‌ی مهمی است و کسانی که بتوان به آنها اعتماد کرد، با سرعت به سوی حرفه‌ای شدن پیش می‌روند. قابل اعتماد بودن، یعنی به انجام رساندن وظیفه‌ای که به شما محول شده است در عین برآورده کردن انتظارات. این مسئله به ویژه در ارائه‌ی خدمات اهمیت بیشتری دارد. با اثبات ارزش و صداقت خود در طول زمان، می‌توانید اعتماد رؤسا و همکارانتان را جلب کنید.

۳. مؤدب و محترم باشید

با دیگران رفتاری دوستانه و از روی ادب داشته باشید و در عین حال نشان دهید که به آنها سخاوتمندانه توجه می‌کنید. این کار باعث می‌شود تعاملات اجتماعی در محیط کار به درستی پیش برود، از بروز تناقض جلوگیری و همچنین احترام دیگران جلب شود. احترام، حس مثبت اعتبار و تمایزی است که نسبت به یک شخص یا سازمان ایجاد می‌شود، امری که در طول زمان محقق می‌شود در حالی که اقدامی کوته‌فکرانه و از روی بی‌توجهی می‌تواند در دم آن را از بین ببرد. برای حفظ احترام و اعتباری که شکل گرفته است باید پیوسته محترمانه و مؤدبانه رفتار کنید. ‌

۴. مسئولیت‌پذیر باشید

مسئولیت‌پذیر باشید

نسبت به کارها و اقدامات خود پاسخگو باشید. فارغ از اینکه عواقب آن مثبت باشد یا منفی، شما باید مسئولیت کارهای خود را به عهده بگیرید.

۵. صادق، صریح و شفاف باشید

صداقت نما و جلوه‌ای از یک شخصیت اخلاق‌مدار است، این امر بر فضیلت‌ها و ویژگی‌های مثبتی دلالت دارد از جمله راستگویی، راستی در عمل، وفاداری، یکرنگی، صمیمیت و خلوص، صراحت در ارتباطات و به طور کلی رفتار کردن به گونه‌ای که دیگران از اقداماتی که انجام می‌شود آگاه باشند. این ویژگی برای کارفرمایان و همکاران اهمیت بسیاری دارد و می‌تواند موجب جلب اعتماد و افزایش ارزش شما در نظر آنها شود.

۶. شایسته باشید و پیوسته شایستگی خود را ارتقا دهید

شایستگی خود را حفظ کنید

شایستگی به معنای توانایی فرد برای انجام درست یک شغل و ترکیبی است از دانش، مهارت و رفتاری که موجب اعتلای عملکرد شود. شایستگی با افزایش تجربه بیشتر می‌شود و برای آن حد و مرزی جز میزان تمایل شما به یادگیری وجود ندارد. رشد شخصی به طور پیوسته و پایدار، پیش‌شرط ارائه‌ی حرفه‌ای خدمات است.

۷. همیشه اخلاق‌مدار باشید

این به معنای عمل کردن مطابق با قواعد و قوانین خاصی است که مورد پذیرش عموم هستند. «رفتار کردن بر مبنای قوانین» بهترین روشی است که یک کارمند می‌تواند در پیش بگیرد. در مواقعی که آیین‌نامه‌ها کافی نیستند، به گونه‌ای رفتار کنید که وجدان‌تان آسوده باشد. ممکن است این کار در برخی سازمان‌ها حساسیت‌برانگیز باشد اما سازمان‌های اخلاق‌مدار همیشه از تصمیم‌ها و اقدامات اخلاقی کارکنان خود حمایت می‌کنند.

۸. شریف باشید و امانت‌دارانه عمل کنید

رفتار شرافتمندانه نشان‌دهنده‌ی «اصالت روح، جوانمردی، و مخالفت با کم‌کاری» است که از ثبات و صحت شخصیت شما نشأت می‌گیرد. این به معنای «تمامیت و کمال» شخصیت است که در عمل و در نتایج، با برخی ارزش‌ها، باورها و اصولِ پایدار همراه است.

۹. به اصل محرمانگی احترام بگذارید

اصل محرمانگی

حفاظت از اسرار به معنای احترام به مجموعه‌ای از قوانین و پیمان‌هاست که اجازه‌ی انتشار برخی اطلاعات را به شما نمی‌دهد. در طول دوران کاری و بر حسب اعتماد، اطلاعاتی (از سوی سازمان یا همکاران) با شما در میان گذاشته می‌شود؛ مهم است که شما به این اعتماد خیانت نکنید. با این کار، اعتماد کسانی را که به شما اطمینان می‌کنند، جلب می‌کنید و می‌توانید در سازمان اثرگذار باشید.

۱۰. الگوی خوبی باشید

الگو باشید

به کارگیری این اصول، سطح اخلاق حرفه‌ای شما را در سازمان ارتقا می‌دهد، اما تا زمانی که دانش خود را به اطرافیان و زیردستان منتقل نکنید، کار شما ناتمام است. شما باید الگوی خوبی از خود ارائه دهید و به واسطه‌ی آن بتوانید دیگران را هدایت کنید. حرفه‌ای بودن یعنی در زندگی خود چه درون سازمان و چه بیرون آن، سرمشق دیگران باشید.

حرفه‌ای بودن برای همه‌ی سازمان‌ها و شرکت‌ها ارزش بسیاری دارد؛ حرفه‌ای‌ها به ندرت بی‌کار می‌مانند. ۱۰ فرمان اخلاق حرفه‌ای را به کار ببندید تا از یک تجربه‌ی شغلی فوق‌العاده، حرفه‌ای و موفقیت‌آمیز لذت ببرید.

 

sahar بازدید : 28 نظرات (0)

مغزی خودکار های تبلیغاتی

مغزی خودکار تبلیغاتی ، مهم ترین آیتم ای است که یک محصول را ، با کیفیت تر از سایر محصولات مشابه قرار داد، هرچه مغزی خودکار تبلیغاتی ماندگاری بیشتری داشته باشد تبلیغات شما بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. لذا در انتخاب خودکار تبلیغاتی به جنس مغزی آن باید توجه ویژه ای بکنید.

مغزی خودکارهای تبلیغاتی 

مغزی های با کیفیت عالی ، همیشه تجربه ی نوشتن روان و لذت بخش را برای شما ارمغان می دهند و امکان در اولویت بالاتری از قرار گرفتن در معرض دید مشتریان را برای شما دهد، که این گزینه برای تمام برندها مهم است.

مغزی خودکار را بایستی بعد از استفاده مکرر تعویض کنیم. یک خودکار تبلیغاتی مناسب، بایستی قابلیت نوشتاری خوب و روان با جوهری با کیفیت که اثری سریع و روان بر روی کاغذ داشته باشد را داشته باشد. نوع مغزی نیز در افزایش زمان ماندگاری جوهر موثر است. از دیگر ویژگی های خودکار تبلیغاتی، بدنه ای با وزن مناسب و خوش دست می باشد که باعث خستگی دست در هنگام استفاده نشود(خودکار نامناسب با وزن زیاد ، باعث درد در مچ و انگشتانتان می شود ) خودکار تبلیغاتی، یک ابزار نوشتاری است که شامل بدنه ، مغزی ( یا لوله درونی) به همراه جوهر ، گوی کوچک فلزی از جنس برنج ،فولاد یا تنگستن کربید در نوک آن تشکیل شده است که در انواع فشاری ،چرخشی و درب دار رایج می باشد.

خودکار تبلیغاتی یکی از کاربردی ترین هدایای تبلیغاتی میباشد که امروزه در اکثر سازمان ها و شرکت ها و کارخانه ها و حتی کسب و کار های کوچک برای معرفی خدمات یا محصولات و برند خود از آن استفاده می کنند.

تعداد صفحات : 9

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 83
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 17
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 60
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 78
  • بازدید ماه : 228
  • بازدید سال : 1,390
  • بازدید کلی : 4,891